clary-kuzola.reismee.nl

Dag met de guys van Khayelitsha United Mambazo choir

Wat was het een heerlijke dag vandaag! Vanmorgen ging er al bijtijds een heel legertje vrouwen op pad om boodschappen te doen voor de lunch en om te tasjes voor de guys te vullen.

En Wendy, die lieverd, haalde ze weer allemaal op voor ons.
Al wachtende zongen we in de tuin wat liedjes, zonnetje erbij, graadje of 20-25.... wat wil een mens nog meer...
Met de hulp van Andisiwe en Simphiwe waren er taxi's geregeld en dat ging allemaal prima.

Bij aankomst stiefelden we eerst allemaal het grote gebouw in, wat Toiny en ik nog kenden van de vorige keer. Mis! Dat was nu de creche geworden en wij hadden de workshop in het gebouw ernaast, wat vroeger de creche was. Bij het zien van al die prachtige kindjes smolt heel Kuzola in liefhebbende oma's!

De ruimte waar wij de workshop hadden was een stuk kleiner, maar heel goed te doen.
Na de eerste kennismaking werd er hevig overlegd tussen Toiny en de guys, waarna er 2 liedjes uit de hoge hoed kwamen rollen: Mandi en Dumisani. Het laatste lied is een beetje jazzy, heel lekker. Het bevatte bovendien de naam Kuzola. We strelen ons met de gedachte dat ze de tekst speciaal voor ons hebben aangepast. Dat kan niet anders, gezien de vertaling van Arthur: De hele wereld zal onze naam vereren, de kracht van de naam Kuzola zal de dood, zonden en de armoede overwinnen. De kracht van de naam brengt vreugde; jullie muziek brengt vreugde.
Zo, dat is me nogal wat zeg! Wat een verantwoording! Als die last maar niet te groot wordt voor onze schouders....

We hebben de guys een heel oud Nederlands liedje geleerd, wat spontaan opkwam toen we in de tuin aan het zingen waren: daar bij de waterkant. Wij en andere toehoorders hadden er zo'n lol in, dat ervoor gekozen is om dat de mannen te leren. Ze leken het ook leuk te vinden. Wie weet horen we het later terug met een Afrikaanse twist, da's pas lachen!

We hadden wat laat geluncht bij de mannen, dus echt trek hadden we niet vanavond. Er zijn wat lichte etenswaren gehaald en daarmee hebben we lekker in de tuin gegeten.

Da's wat anders dan elfstedenkoorts! Dat lijkt ook zo ver weg - letterlijk en figuurlijk. Maar ik heb begrepen dat dit weekend de dooi alweer in gaat zetten. Toch wel jammer...

Jantine, jij en Maria krijgen de hartelijke groeten van Lennox en zijn vrouw.

En wat ben ik ook weer blij met jullie reacties! Dank jullie wel maar weer!

Ineke. A

Wat een plezier om je verhalen te lezen. Je schrijft zo natuurlijk dat het voelt alsof we er bij zijn. Dank je daarvoor. Ik zie uit naar de volgende. Groetjes.

Henny

Lieve Klaartje - fijn dat jullie het zo naar de zin hebben. En heerlijk dat jullie een dag met the Guys hebben doorgebracht. Kunnen we hier in de kou een beetje meegenieten van het zonnetje in SA.
Liefs en groeten aan de mannen.

Sophia

Leuk om zo mee te leven! Koester de naam Kuzola maar. Met zo'n betekenis! Prachtig toch!

Els

Ik geniet van al je verhalen en geniet met jullie mee. ☀️☀️☀️☀️Els

Trudi

Heerlijk Clary om zo mee te kunnen genieten met jullie, dank je wel en groetjes aan de mannen.

Jeanette

Het is echt mee genieten met het blog van Clary. Wat schrijf jij mooi Clary, mijn complimenten. En Elly nog bedankt dat ik van jou op de laatste dag bij Action het blogadres kreeg van Clary! Wat een pracht ervaring hebben jullie daar, kan geen goed georganiseerde reis tegenop!
Bedankt Clary voor al de moeite die je doet om de thuisblijvers op de hoogte te houden. Ook met foto's en video's! Nog veel plezier daar en groetjes voor het hele koor van Jeanette Versluis

Irma

Erg leuk om jullie belevenissen te kunnen volgen. Genietse ook voor de komende dagen en lekker veel blijven zingen. Extra groetjes aan mijn buuf Will.